الرئيسيةمنتدي محمدالسيدمكتبة الصورالتسجيلدخول
دخول
اسم العضو:
كلمة السر:
ادخلني بشكل آلي عند زيارتي مرة اخرى: 
:: لقد نسيت كلمة السر
المواضيع الأخيرة
»  نموذج تحويل بين المدارس
الأربعاء أغسطس 01, 2018 10:47 am من طرف أ/السيد حسين

» إعلان أرقام الجلوس ومقار اللجان للطلاب المتقدمين لمدارس المتفوقين
الثلاثاء يوليو 31, 2018 10:38 am من طرف أ/السيد حسين

» اوائل الدبلومات الفنيه جميع التخصصات تجارى زراعى صناعى 2018
الأربعاء يوليو 11, 2018 6:14 pm من طرف أ/السيد حسين

» نتيجه الدبلومات الفنيه جميع التخصصات تجارى زراعى صناعى 2018
الأربعاء يونيو 27, 2018 6:22 pm من طرف أ/السيد حسين

» الان نتيجه الدبلومات الفنيه 2018
الأربعاء يونيو 27, 2018 6:21 pm من طرف أ/السيد حسين

» نتيجه الدبلومات الفنيه جميع التخصصات تجارى زراعى صناعى 2018
الإثنين يونيو 18, 2018 11:09 am من طرف أ/السيد حسين

» نتيجه الدبلومات الفنيه جميع التخصصات تجارى زراعى صناعى 2018
السبت يونيو 16, 2018 5:11 pm من طرف أ/السيد حسين

» نتيجه الدبلومات الفنيه جميع التخصصات تجارى زراعى صناعى 2018
السبت يونيو 16, 2018 5:06 pm من طرف أ/السيد حسين

» أوائل الشهادة الإعدادية بكفر الشيخ ترم تانى 2018
الأحد مايو 27, 2018 10:37 pm من طرف أ/السيد حسين

» بالاسم ورقم الجلوس.. نتيجة الشهادة الإعدادية في الدقهلية 2018 ترم تانى
الأحد مايو 27, 2018 10:34 pm من طرف أ/السيد حسين

» تحميل كتب الصف الثالث الإعدادي ترم ثاني 2018
الخميس مايو 24, 2018 11:53 pm من طرف أ/السيد حسين

» مراجعة-الكيمياء-العضوية-بالعامية-لثالثة-ثانوى.pdf
الخميس مايو 24, 2018 11:47 pm من طرف أ/السيد حسين

» حل-اختبارات-كتاب-الوزارة-فى-التفاضل-و-التكامل-لثالثة-ثانوى-pdf
الخميس مايو 24, 2018 11:40 pm من طرف أ/السيد حسين

» معرفة نتيجة الشهادة الاعدادية 2018 برقم الجلوس ترم تانى
الخميس مايو 24, 2018 12:58 pm من طرف أ/السيد حسين

» نتيجه الشهاده الاعداديه ترم تانى محافظه ىالدقهليه 2018
الخميس مايو 24, 2018 12:53 pm من طرف أ/السيد حسين

» نتيجه الشهاده الابتدائيه والاعداديه ازهر ترم تانى 2018
الخميس مايو 24, 2018 12:45 pm من طرف أ/السيد حسين

» نتيجه الشهاده الاعداديه ترم تانى 2018
الخميس مايو 24, 2018 12:36 pm من طرف أ/السيد حسين

» المراجعه النهائيه والامتحانات سكرتاريه عربى لدبلوم التجاره 2017
الخميس فبراير 22, 2018 10:02 am من طرف أ/السيد حسين

» المراجعه النهائيه والامتحانات سكرتاريه افرنجى لدبلوم التجاره 2017
الخميس فبراير 22, 2018 9:57 am من طرف أ/السيد حسين

» المراجعه النهائيه والامتحانات حاسب الى لدبلوم التجاره 2017
الخميس فبراير 22, 2018 9:54 am من طرف أ/السيد حسين

» المراجعه النهائيه والامتحانات فن انتاج لدبلوم التجاره 2017
الخميس فبراير 22, 2018 9:51 am من طرف أ/السيد حسين

» المراجعه النهائيه والامتحانات لدبلو التجاره 2017
الخميس فبراير 22, 2018 9:43 am من طرف أ/السيد حسين

» دروس ومزاكره على النت جميع مراحل التعليم 2018
الأربعاء فبراير 07, 2018 5:01 pm من طرف أ/السيد حسين

» مراجعات ودروس لجميع مراحل التعليم ابتدائى واعدادى وثانوى
الأربعاء فبراير 07, 2018 5:00 pm من طرف أ/السيد حسين

» بحث عن/ الاتحادات الطلابية قيادات واعية
الإثنين فبراير 05, 2018 8:32 am من طرف أ/السيد حسين

» بحث عن عمر ابن الخطاب
الأحد فبراير 04, 2018 3:34 pm من طرف أ/السيد حسين

» نتيجه الثالث الاعدادى ترم اول 2018 الدقهليه
الخميس فبراير 01, 2018 5:38 pm من طرف أ/السيد حسين

» نتيجه الثالث الاعدادى ترم اول 2018 الدقهليه
الخميس فبراير 01, 2018 5:36 pm من طرف أ/السيد حسين

» نتيجه الثالث الاعدادى ترم اول 2018 الغربيه
الأربعاء يناير 31, 2018 11:22 am من طرف أ/السيد حسين

» نتيجه الثالث الاعدادى ترم اول 2018 الغربيه
الأربعاء يناير 31, 2018 10:49 am من طرف أ/السيد حسين

» نتيجه الثالث الاعدادى ترم اول 2018 البحر الاحمر
الأربعاء يناير 31, 2018 10:46 am من طرف أ/السيد حسين

» نتيجه الثالث الاعدادى ترم اول 2018 الدقهليه
الأربعاء يناير 31, 2018 10:44 am من طرف أ/السيد حسين

» نتيجه الثالث الاعدادى ترم اول 2018 كفر الشيخ
الأربعاء يناير 31, 2018 10:42 am من طرف أ/السيد حسين

» نتيجة الشهادة الإعدادية 2018 ترم اول جميع المحافظات
الأربعاء يناير 31, 2018 10:39 am من طرف أ/السيد حسين

» نتيجه الثالث الاعدادى ترم اول 2018 الدقهليه
الثلاثاء يناير 30, 2018 6:55 pm من طرف أ/السيد حسين

» نتيجه الثالث الاعدادى ترم اول 2018 الاقصر
الثلاثاء يناير 30, 2018 6:54 pm من طرف أ/السيد حسين

» نتيجه الثالث الاعدادى ترم اول 2018
الثلاثاء يناير 30, 2018 6:52 pm من طرف أ/السيد حسين

» توزيع درجات الصف الثالث الاعدادى نصف العام
الثلاثاء يناير 30, 2018 5:37 pm من طرف أ/السيد حسين

» توزيع درجات السادس الابتدائى 2018
الثلاثاء يناير 30, 2018 5:34 pm من طرف أ/السيد حسين

» إذا ما قال لي ربي أما استحييت تعصيني
الإثنين أكتوبر 30, 2017 7:09 pm من طرف أ/السيد حسين

الساعة
الصف الاول الابتدائي
الصف الثاني الابتدائي
الصف الثالث الابتدائي
الصف الرابع الابتدائي
الصف الخامس الابتدائي
الصف السادس الابتدائي
التعليم الثانوي

شاطر | 
 

 مسرحيه فاطمه المصريه

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
أ/السيد حسين
المدير
المدير
avatar

ذكر
عدد الرسائل : 5990
العمل/الترفيه : معلم أول ا
المزاج : عال العال
تاريخ التسجيل : 01/04/2009

مُساهمةموضوع: مسرحيه فاطمه المصريه   السبت مارس 19, 2016 3:44 pm

فـاطمــــة المصـريــــة 
مونودراما لممثلة واحدة 
كتابة: د.صالح سعد 
============================================================ 
- شاطئ بحر، وخلفية صوتية بحرية مناسبة.. تجلس فاطمة ملفوفة في عباءتها.. بيدها مغزل، وأمامها كومة غزل/شباك صيد.. المكان مضاء بنور قمري شفيف.. فترة صمت.. ترفع بعدها فاطمة راسها ببطء شديد.. تتأمل البحر البعيد في تحد قاس، وصارم.. ثم تعود إلى الغزل وهي تدندن بأغنية ما عن المسافر البعيد.. تتوقف فجأة. 

فاطمة: أنا فاطمه المصرية.. أبويا الحر وأمي الحورية وهبوني للي يقدر وحده على مهري.. احتاروا الخُطاب فيا.. لحد ما جه اللي على دراعه اسمي ورسمي، من قبل الزمن منقوش.. فارس ما شافت البنات زيه فارس.. عدى وغافل الحارس.. دخل جنينتي في ليلة كان القمر فيها بدر تم.. أحمر حماَر الدم.. شفته انفتح قلبي، ورميت له منديلي، وكشفت أسراري.. كان مرادي يفوز ويبقى وحده هو اللي ليا.. شاف جروحي لا خاف ولا ارتعب.. 
وشوشت له: مهري لا هو جواهر ولا دهب.. مهري حجر الشمس اللي يشفى الجروح، حجر ومدفون في رمل خطى فوقه أنبيا.. اركب البحر يا شاطر وروح.. وإن قابلك الغول في الأوله غني له، والتانيه أوعى توطي له، والتالته بسيفك إديله.. 
قبـٌل جبيني، ورمى صرة همومه فوق ضهره، وشال همته وعداني.. 
قلت يارب السلامة اكتبها له، والندامه علي اللي عاداه وعاداني.. 
راح الولد.. دخل السبق شايل قلبه على كفه، متوضي بعرق جبينه.. لم يرضى إلا بالفوز، وهو اللي كان من قبلها بالقلب فايز.. ساعة الصبح دقت طبوله، ورن في السما نفيره. 
ولما اتلم موكب الخُطاب، وانفرد شراع الفراق.. وقعد الكبير زي الحكم على الدفه.. لوحت له بمنديلي، وقلت له أمانة ما تنساني، ولاتغيب دا الغياب عني..‍! قاللي راجع.. مهرك في قلبي، ولو دفعت له عيوني.. 
من يومها وأنا باستناه والدمعه ما تفارق عيوني.. (تسرح وهي تدندن بلحن حزين) دا الغريب اللي راح وحده.. يا حاضرين ابعتوا لأهله.. 
دا الغريب اللي راح وحديه.. يا حاضرين ابعتوا لأهليه.. 

سافر يعدي بحر الروم.. والسما يا ما بتحدف غربان وبوم.. كل يوم ينعق على القلب واحد طالب ودادي، والقلب ما فيه إلا هو واحد.. وأعمل ايه، وكل يوم البعاد يطول، وكل ما يطول البعاد تزيد عليا نار العذول.. 
اللي يقول مات واندفن ماله رجوع.. واللي يقول اتخطف في حضن جنيه.. واللي يحلف إنه شافه بهيئة روميه.. 
وأنا أقول راجع.. راجع زي طير حمام مفارق الغية.. راجع لي يا ناس متلفح بدفَيه.. ريس على المركب يغنوا له المراكبيه. (تغني أغنية من أغاني البحارة).. 
قالت الجاره أم عيون الشوم، واللي بدم أزرق متحنيه: (تشخص) يا ختي خفي عن نفسك شويه.. الحمَل كده بزياده.. الدنيا بقت زحمه وخنقه، والمعايش صعبه ومُره.. وقال على رأي المثل: من كتر خُطابها بارت.. والبعيد عن العين بعيد عن القلب. 
رديت: والله ما باير إلا كلام البعيد اللي على البر مايقدر يحط في الميه ايده.. لو كانوا بس أصايل..! غيرش هم شوية لمامه، استنوا لما الحر سافر، فكرهم مش هيرجع.. مترصصين حوليا من كل جانب، مهما قلت لأ.. لا بيروحوا ولا يمَلوا.. 
أبويا لما فرغ حجراب الحجج والأعذار، ملاه الهم وعقله طار.. فات الكار والصنعه، وقعد بعد العز محتاج.. من يومها خرجت على الشط، الم الغزل وأرفيه، وكل ما ينصلح من تاني اقطعه واحله. وأهي حيلة على المعايش، وحجة لاجل الخُطاب ما يستنوا.. 
اللي يجيني في النهار يطلب ودي.. أقوله ركك بس على الغزل في ايدي.. ارفيه مسافة الليل وبكره ارجع لي.. ولما يجي نهار بكره يكون الغزل لسه يادوب مفكوك ومستني على لمه..! 
لما الصبر كان يدوب بدأ يزهق، والحيل اتهد، والمركب المكسور قلعه مال وهيغرق.. قفلت عينيا الدموع في ليله وخدني النوم.. إلا وأشوف ست طاهره سبحان خالق النجوم.. جايه عليا زي نجمه منوره وشعرها كالديل.. فرشت بنورها البحر، ومسحت عن البر ظلام الليل.. خضرا خضار الغيطان صافيه.. حسيت لما شفتها إني اتمليت عافيه.. 
قالت: أوعي تخافي يا أختي، مدي كمان في الزمن مدي.. انت اللي صبرك بقى مضرب الأمثال.. أخلصت في الحب، والمخلص اللي صبر نال.. حبيبك راجع لك في التو والحال.. ملتني بالأمل قبل ما تغيب عن عينيا.. ومن ساعتها وأنا قاعده هنا على الشط مستنيه.. باتسلى بالغنا، والفرجه على الدنيا.. وفي ايدي الغزل أشبكه عقده ورا التانيه.. ولما ينزل سواد الليل أفكه عقده ورا التانيه.! 
(صمت) 
(تعدد) دا اللي غايب له حبيب يا ناس، قلبه في يوم الشوم مجروح.. 
واللي مالهش حبيب يا ناس، قلبه كما الصحرا عليل الروح.. 
وأنا حبيب القلب يا ناس اللي غاب عني.. أسمر سمار الغروب.. مفرود كما العود تحت التوب.. يمد ايده يطول القمر، يجيب النور.. أصيل ما يرضى بالحاجه وذل الغير.. 
طبيب الجروح لما يداوي، وسبع كاسر لما يعادي.. زين الشباب العشق بيزينه.. من وسط ألف أعرفه بنور جبينه.. قاللي هأدي الفرض وأعود.. وفاتني ومن بعده اتلم عليا الدود.. دود الأرض اللي عمرهم ما شافوا الضي.. إلا لما غاب عني السبع اللي ماله زي.. 
أخويا اللي عدى البحر يجيب مهري.. لو كنت أعرف بس إن النهر دا مُري.. ما كنت وافقت على غيابه.. تكفيني وقفته قصادي، وضحكة شبابه.. بس المكتوب ما نقدر على منعه.. مكتوب له يفرد للبعاد قلعه .. وأنا اللي مكتوب لي الصبر .. واللي بدر الحب لا بد يجني زرعه.. 
ابني اللي كان في حضني أغني له.. يصحى في عز الليل أداديه وأحكي له.. زي فرخ الحمام في العش مداري.. أحاجي عليه بتوبي وأداري.. اعلمه المشيه والقمه حروف الكلام كلمة ورا كلمة.. عود أخضر بيتنى.. أسقيه مية عيوني زلال يشرب ويتهنى.. جم اخوانه وخدوه م الدار للنار وياهم.. قالوا فارس وأخوهم لابد يسند معاهم.. قالوا يومين يامه ويرجع.. ما قدرت احوشه واضمه .. فاتت سنين.. لا رجعوا هم ولا جاني حتى قميصه ولا أثر من دمه. 

ـ تتلاشى تدريجيا ـ 
جــراب الحكايــات 
أو 
ياما في الجراب 





___________________________________
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
اللهم يا من ألنت لسليمان الحديد
ورزقته علماً وحكمة وسخرت له الريح والجن والإنس ووهبت له المزيد ,,
وعلمته منطق الطير .. وأرسلت الهدهد يتقصى من بعيد
وعلمت الخضر من لدنك علماً يتعلم منه موسى ,, كل يوم هو في شأن جديد
هب لنا يارب علماً من لدنك يفيض بالخير
وعلمنا ياربنا مانريد .. كما نريد
وزد بفضلك وجودك يا إلهي مزيداً يارب .. فوق المزيد


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
مسرحيه فاطمه المصريه
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدي محمد السيد :: مدرسة وزير الاعدادية :: قسم المواهب والابداع-
انتقل الى: